m@rgryt

m@rgryt

donderdag 20 juli 2017

JOHAN CRUIJFF - MIJN VERHAAL

Johan Cruijff ...... het idool van onze dochter Sygrid (14 van Johan, sygridfgroustra.blogspot.nl) en mij! Wat een geweldige man!

Het boek, Mijn verhaal opgetekend door Jaap de Groot, had ik al een tijdje klaarliggen om te lezen, maar door mijn opleiding Leesconsulent, kwam ik er maar niet toe om het boek te lezen. Eindelijk was het dan zover. Ik kon in het mooie, oranje boek beginnen. Heerlijk om te lezen, vooral voor wie van voetbal houdt. Ik houd van sport, maar eigenlijk niet zo van voetbal, maar omdat ik Johan persoonlijk heb mogen leren kennen, was het een feest om dit boek te lezen. Doordat ik over Johan las, hoorde ik hem praten. Het was net of ik de verhalen met Johan mee beleefde.

Johan vertelt van het begin van zijn leven tot zijn eind over wat hij allemaal heeft beleefd en heeft meegemaakt. Veel van zijn verhalen zijn het afgelopen jaar al eens voorbij gekomen, maar er komen ook zaken in voor, waar ik geen weet van had. Hij had geen diploma's en heeft alles in de praktijk geleerd. AJAX was zijn lust en zijn leven. In het boek komen alle personen voorbij, waar Johan mee te maken kreeg. Van mensen die hij bewonderde of als talent zag, zoals Pep Guardiola, Frank Rijkaard enTscheu la Ling, maar ook praat hij over mensen waar niet mee overweg kon of wie hem afvielen. Het boek pakt mij zo nu en dan dat ik medelijden met Johan zou hebben gekregen als ik dit eerder geweten had. Hij vertelt o.a. over Guus Hiddink, Edwin van der Sar en Robin van Persie.

De ontwikkeling als voetballer ging vrij normaal, de zaken daarbuiten niet. Leuk is het hoofdstuk waarin hij vertelt dat hij zijn eerste contractbespreking samen met zijn moeder deed, die de kleedkamers bij AJAX schoonmaakte. Zijn schoonvader pakte zijn zaken op nadat hij met Danny trouwde. Hij vertelt over de glorytijd met het Nederlands elftal met Johan Neeskens, Ruud Krol, Willem van Hanegem en Gerry Muren.

Nadat Johan bij AJAX vertrekt naar Barcelona voel je de pijn die hij heeft gehad als hij AJAX verlaat. Zijn club! Hij vertelt over zijn contracten in Amerika, bij Barcelona, bij AJAX en bij Feijenoord. Over wat goed ging en wat niet ... over de conflicten met de diverse clubs. Vooral over zijn aanvaringen met de Raad van Bestuur van AJAX. Over het wel en wee van de diverse clubbesturen en zijn zakenleven dat niet altijd goed afliep. Johan was geen zakenman zoals hij zelf zegt.

Ook over zijn gezin, vrouw Danny en zijn kinderen Jordi, Susila en Chantal. Waar hij naast voetbal ook heel erg goed in was en wat hijzelf heel erg leuk vond, was het steunen van kinderen met een beperking! Johan wilde dat alle kinderen een kans zouden krijgen om te sporten. Zo zette hij de Cruyff Foundation op. "Zijn kindje" zoals de familie het noemt. De familie zet de Cruyff Foundation voort en zal nog heel veel goede doelen steunen en kinderen aan het sporten houden! Het Nawoord is door Jordi geschreven. Op 24 maart 2016 is Johan overleden. Johan had duidelijk aangegeven het afscheid vooral sober en intiem te willen houden. Maar de familie realiseerde zich dat Johan niet alleen van hen is, maar ook van iedereen! Johan was van iedereen en is een inspiratiebron voor velen geweest. Zo moet hij ook worden herinnerd, aldus zoon Jordi.

In het boek is een tijdlijn opgenomen met alle wedstrijden en doelpunten van Johan. Ook zitten er diverse bladzijden met mooie foto's in. Johan bespreekt hoe je moet voetballen en trainen enz. Daarom vind ik dit boek een echte aanrader voor iedere voetballer, trainer of coach. Doe er je voordeel mee!!

Een mooie bijkomstigheid is, dat wanneer je het boek koopt, je de Cruyff Foundation steunt.
Kortom; een echte aanrader ...leuk voor in de vakantie en nog leuker ... je steunt de Cruyff Foundation! Dus doen! (2017-V4)
Reserveren: klik hier

Geen opmerkingen:

Het laatste nieuws van de Johan Cruyff Foundation

Het laatste nieuws van de Johan Cruyff Foundation
en word donateur .....

Wat maakt de Johan Cruyff Foundation allemaal mogelijk?

Wat maakt de Johan Cruyff Foundation allemaal mogelijk?
een aangepaste racefiets ....